Rancangan Pengajaran Harian (RPH)

Rancangan Pengajaran Harian

Mata Pelajaran

Pendidikan Islam (Ibadah)
Kelas

1 Arif
Tarikh/Hari

10 Rabiul Awal 1435 / 23 Januari 2014 / Selasa
Masa

60 Minit (8.15 – 9.15) Pagi
Bilangan Murid

25 Orang ( Lelaki : 10 , Perempuan : 15 )
Tajuk

Istinjak
Standard Kandungan

3.2 Memahami dan mengamalkan konsep beristinjak
Standard Pembelajaran


3.2.1 Menyatakan pengertian istinjak
3.2.2 Menyatakan cara – cara beristinjak
3.2.3 Menyenaraikan alat – alat beristinjak

Objektif
Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :

1. Menyebut pengertian istinjak dengan betul setelah kaedah
    latih tubi
2. Menyebut cara – cara beristinjak dengan betul setelah kaedah     
    sumbang saran dilaksanakan
3. Menyenaraikan alat – alat beristinjak dengan betul selepas
    bersoal jawab dengan guru

Kemahiran Berfikir

Tunjuk cara beristinjak yang betul
Pengetahuan Sedia Ada
Murid telah belajar  tentang  konsep  bersuci pada pelajaran yang lepas.

Penerapan Nilai
Menjaga Kebersihan

Gabung jalin
Akhlak : Menjaga Kebersihan

Penyerapan
Pendidikan Moral

E.M.K
1.Teknologi Maklumat : Penggunaan video untuk menarik
    perhatian murid
2. Keusahawanan : Murid berdaya saing unuk memberi maklum
    balas segera kepada guru
3. Daya Kreativiti dan Inovasi : Boleh member banyak idea
    melalui soal jawab dan sumbang saran

Bahan Bantu Mengajar

1) Gambar
2) Slaid
3) Video
4) Kad Imbasan



  
FASA PENGAJARAN
(MASA)
ISI KANDUNGAN
AKTIVITI PENGAJARAN PEMBELAJARAN
CATATAN
Mukadimah
(3 minit)
Bacaan doa:                           
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
"اَلَّلهُمَّ افْتَحْ عَلَيْنَا حِكْمَتَكَ وَانْشُر عَلَينَا مِن خَزَائِنِ رَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّحِمِينَ".
Bacaan Syahadah:
"اَشْهَدُ أَن لَا إِلَهَ إِلاَّ الله وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدً رَّسُولُ الله.
     1. Seorang murid diminta oleh guru mengetuai bacaan doa.
.    2.    Murid-murid lain diminta mengaminkan bacaan doa.
      3. Semua murid melafazkan kalimah Syahadah bersama-sama.
Adab berdoa
Fasa Persediaan (10 minit)



1.1 Pemerhatian
Gambar pelbagai alat – alat beristinjak
        
Soalan :
1)Apakah alat – alat untuk beristinjak?
2)Sebutkan contoh – contohnya.

     1. Murid melihat gambar yang ditunjukkan oleh guru.
     2. Guru bersoal jawab  tentang gambar.
      3. Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran.
EK 1.6
Keinginan pada maklum balas segera
Kaedah: Soal jawab
Bahan bantu mengajar : gambar
1.2 Analisis
Pengertian Istinjak

Membersihkan qubul ataudubur dengan air mutlak
     1. Guru menunjukkan slaid entang pengertian istinjak.
     2. Guru memberi penerangan tentang slaid yang telah dipaparkan kepada murid.
     3. Murid diminta menyebut semula pengertian istinjak secara latih tubi mengikut kelas, kumpulan dan individu.

EK 1.4
Daya kreativiti dan inovasi
Kaedah: Sumbang saran
Bahan bantu mengajar : Slaid
Fasa Imaginasi (18 minit)



1.3 Penjanaan Idea
Video cara – cara beristinjak menggunakan air mutlak dan benda kesat.
     1.  Murid dipertontonkan video cara – cara beristinjak menggunakan air mutlak dan benda kesat oleh guru.
     2. Guru membuat sumbang saran tentang video tersebut kepada murid.
     3. Jawapan murid dikaitkan dengan isi pelajaran.

Kaedah: Sumbang saran
Bahan Bantu mengajar : Video
1.4 Sintesis Idea
Tunjuk cara menggunakan anak patung
     1.  Guru melakukan tunjuk cara beristinjak dengan air mutlak  dan benda kesat menggunakan anak patung.
     2. Murid diminta memerhati dan meneliti tunjuk cara yang dilakukan oleh guru.

Kaedah: Tunjuk cara
Bahan Bantu Mengajar : anak patung
Fasa Perkembangan (17 minit)



1.5 Penambahbaikan
Tunjuk cara mengikut kumpulan berdasarkan alat-alat istinjak yang dibahagikan
     1. Guru membahagikan murid kepada 5 kumpulan mengikut alat – alat beristinjak  yang diberikan.
     2. Murid diminta tunjuk cara semula dengan menggunakan alat – alat beristinjak mengikut kumpulan.
     3. Guru membuat pemerhatian terhadap tunjuk cara yang dilakukan oleh murid.

Kaedah: Aktiviti berkumpulan
Bahan Bantu Mengajar : Anak Patung dan alat – alat beristinjak
1.6 Penilaian
Kad imbasan alat-alat beristinjak :

1. Air
2. Tisu
3. Daun Kering
4. Kulit kayu
5. Batu

 
   
Alat – alat bukan untuk beristinjak :

1. Pakaian
2. Makanan
3. Tulang
4. Plastik
5. Al-quran dan Hadis   


     1. Guru menunjukkan kad imbasan.
     2. Murid membaca kad imbasan yang ditunjukkan oleh guru.
     3. Murid diminta menampal kad imbasan pada papan putih mengikut kategori ala – alat beristinjak dan bukan alat –alat beristinjak.
     4. Guru menyemak jawapan murid dan jawapan yang salah diminta membuat pembetulan.
Alat bantu mengajar : Kad imbasan
Fasa Tindakan (12 minit)



1.7 Pelaksanaan
Penutup kognitif
Rumusan dan kesimpulan

Soalan Kuiz


     1. Guru meminta murid menjawab soalan kuiz yang diberikan

Kaedah : Kuiz
1.8 Amalan Berterusan
Penutup sosial
      - Rumusan dan kesimpulan
      1. Mengingat dan menasihati murid supaya mengamalkan cara beristinjak yang betul.
     2. Murid diberi kerja lanjutan di rumah.



Refleksi kendiri:












No comments:

Post a Comment